Hogyan menedzseld a változást, ha IT vezető vagy?

Berenschot nyomán tekintsük át röviden azokat a késztetéseket, amelyek előidézhetik a hatékony változást akár szervezeti, akár egyéni szinten.

Végszükség:

Ha a csapatot valamilyen megrázkódtatás éri, és kialakul egyfajta sürgősség érzés, akkor ez képes legyőzni a szervezeti tehetetlenséget a változásokkal szemben. Ez lesz az a motívum, ami felébreszti az embereket és kimozdítja őket a tehetetlenség érzéséből. Teremtsük szükségállapotot!

Vízió:

A vezetőknek sugározniuk kell magukból a beosztottak felé a konkrét jövőképeket. A csapatnak látnia kell, hogy hova tartunk és milyen konkrét lépések kellenek a megvalósításhoz. A vezetőnek elől kell járnia ezen az úton. Hirdessük az víziónkat!

Siker:

A brief coachingból jól ismert korai sikereket kell előidézni, hogy ezzel megnyerjük a csapatot a további feladatokhoz. Ez az egyik legnagyobb motivációs tényező tud lenni, amennyiben jól kommunikáljuk. Teátrálisan mutassuk be a korai sikereinket!

Lojalitás:

A karizmatikus vezető képes fenntartani a hitet a csapatban, hogy valahova tartunk, és képesek vagyunk elérni a célunkat. Az embereknek hinniük kell a vezetőben, tisztán kell látniuk azt, hogy ha követik a vezetőjüket, akkor ők is sikeresek lesznek. Legyünk határozottak és mutassunk példát!

Struktúra:

Szükséges egyfajta szervezeti támogatás a csapattagoknak számára, amelyből erőt merítve képesek lesznek leküzdeni a szervezeti cél megvalósításának útjába kerülő akadályokat. A vezetőnek támogatnia kell a csapatot, hiszen az operatív munkát ők végzik. Adjunk maximális támogatást a csapatnak!

Képességek:

A vezetőnek össze kell egyeztetnie a csapattagok képességeit a feladatokkal és a felelősségi körökkel. Cél a teljes kiegyensúlyozottság. Ha nincs meg a kritikus szellemi tömeg, akkor a csapat bővítése is szükségessé válhat. Tegyük felelőssé a megfelelő személyeket az adekvát feladatok elvégzéséért!

Értékelés:

Nagyon fontos a megfelelő értékelési és jutalmazási rendszer kidolgozása. Minden feladat lezárásakor át kell tekinteni a teljesítményeket és adott esetben megerősítést adni a kiemelkedő minőségű munkákért. Dicsérjük többet a jó, támogassuk jobban (fejlesszük) a rossz teljesítményt nyújtó csapattagokat!

Habár a vezetőnek egy tiszta képet, víziót, jövőbe vetett hitet kell sugároznia, nem szabad elfelejteni, hogy a csapat meggyőzése csak akkor lesz sikeres, ha ideje korán tapasztalható eredményekkel is szolgál!