Gondolatok az IT coaching folyamatáról

A coach szerepe az alábbiakban foglalható össze: segítsen az kliensnek olyanná válni, amilyen valójában szeretne lenni. A segítség módja viszont nem mindegy: úgy segítsen a kliensnek, hogy az segíthessen magán, a teljes felelősség a kliensé. A coach feladata, hogy elősegítse a jelenlegi (nem adaptív) irány megváltozását és az új irány megtartását. Utóbbi általában nagyobb kihívást jelent a klienseknek, a változás kezdetben mindig könnyűnek látszik. Az irányváltozás mértéke alapján beszélhetünk kitérőről, nagyobb irányváltásról, törésről és hátra arcról. Minden esetben tisztázni kell, hogy:

  • mi is az aktuális irány,
  • melyik az új irány,
  • mennyiben különbözik a két irány,
  • milyen erős a visszatérítő erő,
  • és milyen erősek az új irányba húzó erők?

A coach tevékenységével valójában a rossz irányba húzó erőt csökkenti és az új irányba húzó erőt növeli. A coaching végcélja, hogy az új, adaptív irány tartós legyen. A coaching akkor tekinthető eredményesnek, hogy az ügyfél képes a saját lábára állni és hosszútávon tartani az új irányt. Azt is fontos látni továbbá, hogy lényegében nem a változás, hanem a változásból fakadó előnyök a fontosak.

Összességében tehát a coaching csak akkor lehet eredményes, ha az ügyfél önszántából vállalkozik rá, és teljes mértékben elkötelezett a változásnak, továbbá, ha az ügyfél vállalja a teljes felelősséget a folyamatért, azaz elfogadja, hogy a coach csupán abban segít neki, hogy segíthessen magán. Ha a kliens a folyamat végén még mindig igényli a coach közreműködését, akkor menedzselésről beszélünk, nem coachingról!

Scroll to Top