Hogyan szerezhetünk ügyfeleket szabadúszó szoftverfejlesztőként?

Számtalan különböző élethelyzet adódhat életünkben amikor úgy érezzük szükségünk van egy kis mellékjövedelemre, vagy csak szeretnék kiszabadulni az állandó foglalkoztatottság rabságából. Ilyenkor szeretnénk indítani egy önálló szolgáltatást ügyfeleink részére.

A karrierem során többször is kipróbáltam magam szabadúszóként. Annak ellenére, hogy rengeteg félelmet és korlátozó hiedelmet éreztem magamban, amelyek bizonytalanná tettek az önálló vállalkozással kapcsolatban, határozottan azt kell állítanom, hogy minden egyes próbálkozásom megérte.


Ahhoz, hogy segíteni tudjak elindulni ezen az úton, rá fogok mutatni az elsődleges félelmemre amely engem visszatartott amikor szabadúszóként nekikezdtem, mert sokakat ugyanez a félelem tart vissza. Féltem attól, hogy el fogok bukni. Féltem attól, hogy senkit se fog érdekelni, hogy mivel foglalkozom. Féltem attól, hogy nem vagyok elég jó ahhoz, hogy komolyan vegyenek, és így nem lesznek ügyfeleim. Ha hasonló gondolatok fogalmazódtak meg benned a szabadúszással kapcsolatban, akkor olvass tovább, mert az alábbiakban segítünk ezt a félelmet megcáfolni, és egy kiút lehetőségét is leírjuk.

Leckék egy iskolai diáktól

Még mindig vissza tudok emlékezni, hogy már 10 évesen azzal kerestem pénzt, hogy mostohaapám szolgáltatásait reklámoztam. Egy nagy halom nyomtatott papírt és egy ragasztót adott, és megkért, hogy rakjam ki a hirdetéseit falakra a környékünkön. Cserébe fizetett a munkámért.

Szintén kereskedtem használt Sega MegaDrive és Super Nintendo játékkazettákkal újsághirdetések segítségével, ezenkívül rendszeresen kimentem kereskedni hagyományos piacokra. Voltak ügyfeleim akik rendszeresen visszatértek hozzám, mivel én alaposan megfigyeltem, hogy mire van szükségük. Cserébe, hogy teljesítettem a vágyaikat és megtaláltam nekik ritka játékokat, plusz pénzt fizettek. Akkoriban ismertem a piacot kívülről-belülről, és számtalan arbritázs lehetőséget fedeztem fel. Kereskedtem játék közösségekkel, kereskedőkkel, és ügyfelekkel. Azért is tudtam konzol játékokat meglehetősen könnyen eladni, mert saját magam is a játék megszállottja voltam. Ugyanakkor sokakkal ellentétben a játékok értékét elválasztottam a saját vágyaimtól, és a jó üzlet lehetőségét tartottam szem előtt, amikor vásároltam és eladtam.

A harmadik valamivel komolyabb vállalkozás amelybe belekezdtem a magán oktatás volt. A családom barátai és a szomszédaim szereztek nekem tanulókat. és az oktatásért óradíjat kértem. Főiskolán még a tanáraim is ajánlottak engem tanulóknak. Heti 5-6 alkalmat tanítottam. Fura, de még a családunk egyik barátja, egy üzletasszony is hozzánk küldte a 40 éves barátját angol nyelvet tanulni. Képzeld el amint egy 15 éves gyerek tanít angol nyelvet egy olyan felnőttnek, akit az élet már számos területen letesztelt. Tanítottam matematikát egy anyukának is aki be akarta fejezni a főiskolai tanulmányait miután két gyermekét mentoráltam évekig. Még mindig nagyszerű emlékeim vannak ezekből az időkből, mert a tanítás minden igényemet kielégítette. Olyan témákban tudtam elmerülni, amelyeket imádtam, miközben segítettem másoknak a céljaik elérésében. Az elismerést minden egyes tanítási óra után azonnal megkaptam tandíj formájában. Ez a jutalom egy sokkal különlegesebb élményt adott, mintha csak zsebpénzt kaptam volna.

Tudod mi volt a leginkább ironikus? Még 2015-ben beiratkoztam egy marketing tréningre, amely arról szólt, hogy miként tudom eladni a termékeimet és szolgáltatásaimat az interneten keresztül. A mentorom egy magyarországi sikeres vállalkozó volt, aki mindenféle jövedelmező online vállalkozást épített. Három út állt előttem:

  • Építeni egy márkanevet és eladni egy fizikai terméket
  • Online coaching (gyakorlati oktatás interneten keresztül)
  • Segítség mások üzletének fejlesztésében a marketing tölcsér kiépítésén keresztül

Informatika mérnökként logikus lépés volt, hogy megtanuljam a szakmámhoz kapcsolódó marketinget. Harmincnégy éves felnőttként visszatartó erőt és félelmet éreztem magamban. Mi van, ha senki sem veszi meg a termékem? Mi van, ha senki sem vásárolja meg a könyveimet, tanfolyamjaimat, gyakorlati oktatási anyagaimat? Mi van, ha nem lesz egyetlenegy vállalkozás sem amely segítséget igényel? Ezek a félelmek ismerősnek tűnnek?

Gyerekként sosem voltak ilyen félelmeim. Csak csináltam azt amit jónak tartottam. Szenvedélyes voltam, játszva kereskedtem izgalmas számítógépes játékokkal. Tanítottam másokat olyasmiről ami lelkesített, és a szüleimet is segítettem, hogy fejlődjön az üzleti tevékenységük.

Néha a mai napig elgondolkodom azon, hogy hol vesztettem el a félelem nélküli énem, amely végtelen kíváncsisággal akarta felfedezni a világot. Felnőttként félünk, hogy kirúgnak minket a munkahelyünkről, hogy tönkremegyünk, hogy nem lesz egyetlenegy ügyfelünk sem. Nem lenne ugyanolyan könnyű újra felszállni az álmok vasútjára, amelyt az élet elénk tár és csak játszva utazni? Gondolkozz el rajta! Mi mindent tudnál megvalósítani, ha biztosan tudnád, hogy semmitől sem kell félned?

Az ügyfélszerzés tudománya

Ígértem történeteket igazi ügyfelek szerzéséről, ugye? Akkor nézzünk miként is történik ez a gyakorlatban.

Képzeld el, hogy nincs személyes terméked, márkaneved és nem ismer senki. Mi az első logikai lépés? Egyértelmű! Létrehozni egy személyes márkanevet és kapcsolatokat építeni.

Azt gondolhatod, hogy nem ismer téged senki, de igazából a tanáraim tudják milyen szenvedélyes voltam néhány tantárgyból. 11 évesen már tudtam, hogy programozó szeretnék lenni. Pontosan ezért ráerősítettem a matematikára, a fizikára, és persze a programozásra.

A tanáraim kénytelenek voltak észrevenni ezt. Nagymamám folyamatosan dicsekedett rólam mindenhol, így többen is megkértek, hogy tanítsam őket. Nem viccelek. 20 évesen autóvezetési gyakorlaton az oktatóm megkért, hogy korrepetáljam a fiát matekból, mert bukásra állt.

Később, az egyetemen Ph.D. hallgatókkal dolgoztam. Az egyikük kapcsolatban volt a Országos Széchenyi Könyvtárral. Nem volt ideje leadni nekik egy 10 hetes Java képzést, így megkért engem, hogy oktassam őket én. Miért? Mert tudta, hogy mennyire lelkes vagyok a programozással kapcsolatban és tudta, hogy meg tudom csinálni.

Ha nagyszerű dolgokkal foglalkozol és tudod hogy add el magad, a hírneved elterjed, és egyre többen akarnak majd veled kapcsolatba lépni. Annak érdekében, hogy figyelemre méltó dolgokat készíts el kell kezdened saját magadnak dolgozni: készíthetsz egy weboldalt a szolgáltatásaidról, egy listát arról, hogy milyen munkákat vállalsz el, de létrehozhatsz egy weboldalt a termékeidről is, amelyeket online értékesítesz.

Ahhoz, hogy emeld a tevékenységed értékét előbb-utóbb szükséged lesz valós ügyfél véleményekre, bizonyítékként arra, hogy amit csinálsz azzal elégedettek. Na ez az a pont, ahol a legtöbben elakadnak. “Senki sem bízik meg bennem, mert nincs ügyfelem, de nem tudok ügyfelet szerezni, mert senki sem bízik meg bennem.” Ez egy ördögi körnek tűnik.

Hadd osszak meg veled három módszert, amellyel megszerezheted az első néhány ügyfeledet:

  1. Találj valakit akinek vannak fizető ügyfelei és szüksége van a segítségedre.
  2. Kínálj munkát ingyen vagy csökkentett áron pozitív referenciáért cserébe.
  3. Ajánlj munkát sikerdíjért cserébe. Az ügyfél csak akkor fizet, ha elégedett.

Nézzük végig ezeket a lehetőségeket egyenként sorban.

Találj valakit aki összeköt az ügyfelekkel

Az első lehetőségről már beszéltünk korábban. A PhD tanulómnak az egyetemen voltak kapcsolatai, de nem volt ideje. Így beajánlott engem az Országos Széchenyi Könyvtárba. Rajta keresztül pillanatok alatt hitelességet szereztem, mivel a könyvtár IT csapata megbízott bennem. Ha ezt az opciót választod, akkor bizonyosodj meg arról, hogy rendelkezel a képességgel és az hajlandósággal is, hogy teljesítsd a megbízásaidat még akkor is, ha nehézségekkel vagy kénytelen szembenézni. Ellenkező esetben el fogod rontani a kapcsolatod mind a vevővel, mind azzal a kapcsolattartó személlyel aki téged ajánlott.

Az ügyfelek és közted levő kapcsolatot akár egy online piactér is biztosítani tudja. Például nekem sikerült találnom egy ügyfelet egy internetes piactéren keresztül 2019 elején, aki hajlandó volt nekem $100-os órabért fizetni. Látta a blogbejegyzéseimet, az ebook-jaimat és az online tanfolyamaimat. Ugyanakkor elképzelése sem volt arról, hogy mennyire könnyű vagy nehéz dolgozni velem, mert nulla referencia volt rólam azon a weboldalon. Ennek ellenére megbízott bennem.

Ha meg akarod ismételni ugyanezt, tedd fel magadnak a következő kérdéseket: Tudok írni minőségi blogbejegyzéseket? Tudok még többet írni és kiadni egy ebook-ot saját magam? Tudok bemutató videót készíteni a Youtube-ra? Ha igen a válaszod legalább az első két kérdésre, azonos az esélyed elnyerni a bizalmát ugyanennek az ügyfélnek.

Kérdezheted, hogy tudtam meggyőzni három kiadót (Sitepoint, Packt, Apress), hogy kiadják három könyvemet és nyolc tanfolyamomamat. Érdekes, hogy nem is én kerestem meg őket.

A cikkeimre és a Youtube csatornámra alapozva a Sitepoint megkeresett, hogy készítsek két képzést: egyet a TypeScript-re, egyet a CSS struktúra felépítésére.

Egy könyvkiadói ügyfélkapcsolati munkatárs megkeresett a Packt-tól, hogy adjunk ki közösen egy képzést. Végül ez a képzés egy három részből álló tanfolyammá fejlődött a funkcionális programozásról. Fél évvel később újra megkerestek egy újabb képzés készítésével kapcsolatban. Mielőtt befejeztem volna az előző tanfolyam írását, már volt egy aláírt szerződésem egy újabb tanfolyam elkészítésére a .NET fejlesztésről úgy, hogy nem volt semmilyen ajánlásom vagy cikkem .NET-tel kapcsolatban. Végül megkerestem a Packt-ot a referenciáimmal, hogy készítsünk egy AI és a Python képzést. Mindezt annak ellenére tettem, hogy a legutóbbi AI publikációmat még az egyetemi mentorommal közösen készítettem több mint 10 évvel ezelőtt.

A történet az Apress-szel még inkább érdekes. Önállóan kiadtam néhány könyvet a LeanPub-on. Egy nap kaptam egy ajánlatot az Apress-től, hogy tetszik nekik a tartalom és szívesen megvásárolnák a kiadási jogokat. Rengeteg munkát tettek abba, hogy korrektúrázzák a tartalmat és gyorsan publikálták. Amint a könyv kiadásra került, az Apress megkért, hogy írjak három témakörről. De kénytelen voltam őket visszautasítani, mert nem vágott nekem témába.

Fél évvel később újra megkerestek, hogy meg akarják vásárolni egy másik LeanPub könyvem kiadási jogát. Örömmel elfogadtam az ajánlatot.

Azért keresnek meg olyan sokan, mert a munkáim elérhetők az Interneten. Sosem csináltam semmi különlegeset. Ha tudsz írni műszaki tartalmat, meg tudod csinálni ugyanezt.

Cégek megkérnek, hogy írj nekik technikai tartalmat akár 250 dollárért cikkenként. Kiadók megkeresnek, hogy írj nekik könyveket, és készíts tananyagokat. Programozó bootcamp-ek felkérnek, hogy oktasd a tanulóikat. Tanfolyam készítők megkérnek, hogy készíts nekik feleletválaszolós teszteket és technikai feladványokat. A képlet ezekhez az ajánlatokhoz egyszerű: készíts ingyenes tartalmat, és figyeld hogyan hat az olvasó közönségedre.

Munkavállalás ingyen vagy olcsón

Az ingyen munka olyan dolog amelyben mindannyiunknak van tapasztalata. Gondolj bele. Egy állásinterjú során a vállalatok hajlamosak házi feladatot adni, majd kiértékelik a megoldásod. Még akár meg is hívhatnak téged egy fizetés nélküli helyszíni interjúra, ahol együtt kell működnöd a fejlesztési csapatukkal.

Az ingyenes munka mindig zavarba ejtő. A portfóliód is ingyen készül. Amikor tanulsz, nem fizet senki. Nap mint nap szívességeket teszünk másoknak, sokszor anélkül, hogy viszonzást várnánk. Ha viszont másnak kell dolgozni, sokan büszkeségből nem halandóak rá. Pedig ugyanazt az erőfeszítést igényli, ha ingyenes vagy nagyon olcsó szolgáltatásokat nyújtasz ajánlásért vagy véleményért cserébe. Így kezd a legtöbb szabadúszó olyan piacokon, mint a freelancer.com, az UpWork vagy a PeoplePerHour. Ez jó stratégia, még egy olyan rövid megbízások piacán is, mint a fiverr.

Felismerve a körülményeket, a vásárlók szintén kihasználják ezeket a kedvezményes ajánlatokat. Ez az oka annak, hogy a szabadúszó óradíjak az online piacokon viszonylag alacsonyak azokhoz a projektekhez képest, amelyeket kapcsolatokon keresztül vagy helyi szabadúszó portálokon érhetsz el.

Ezenkívül néhány országban közismert csalások vannak a cégek körében. Úgy tesznek, mintha alkalmazni szeretnének, és arra kérnek, hogy végezz ingyenes munkát nekik. Ezután a szoftvereket amiket készítettél, saját célra használják. Bár ezek a csalások ritkák, ez a jelenség nem szabad, hogy kiábrándítson. A legrosszabb dolog, ami történhet veled az, hogy egy tapasztalattal gazdagabb leszel. Bármit is csinálsz, nem veszíthetsz. Minden bizonnyal tapasztalatokat birtokába kerülsz, pozitív véleményeket, ajánlásokat kaphatsz, és még akár pénzt is kereshetsz.

Ha valóban együtt szeretnél dolgozni egy ügyféllel vagy egy munkáltatóval, de nem hajlandó bízni benned, és nem akar havi fizetésért alkalmazni, akkor felajánlhatod, hogy ingyen dolgozol neki. Az ingyenes munka olyan, mint egy mozi előzetes. Az ügyfél kipróbálhat téged egy projekt vagy néhány hét erejéig. Megígéred számukra, hogy önálló maradsz, és csak egy pozitív véleményt vagy egy ajánlást kérsz tőlük a munkakapcsolat végén. Nyilvánvalóan felajánlhatod a szolgáltatásaid utána, de nem kötelesek azt elfogadni.

Ha ideiglenes munkát kínálsz, győződj meg arról, hogy sikerült-e megállapodnotok egy projektben és a kitűzött célokban. Ellenkező esetben nehéz lesz értékelni az eredményeidet.

Működik ez a valós életben? Igen, ez számomra határozottan működött.

Az első ingyenes munkám az egyetemen volt, ott kezdtem el a diplomamunkámat írni. Mentoraim nem voltak kötelesek felvenni állandó fizetéssel egy uniós finanszírozású projektbe. Valójában soha nem kértem őket, hogy fizessenek nekem. Elfogadták a munkámat, segítettek nekem egy nagyszerű szakdolgozat megírásában, és felhasználhatták munkámat a kutatási projektjükben. Mindazonáltal a mentoraim bíztak bennem, és az utolsó egyetemi éveimben több pénzt kerestem, mint az egyetemet követően a munkaadómmal.

Másodszor, ingyen cikkeket kezdtem írni egy magazinnak. Néhány cikk után a szerkesztő felvett állandóra. Ez 2008-ban történt. Nem volt nagy ügy, de működött.

Bevallom, nincs sok tapasztalatom az ingyenes szoftverfejlesztőként történő munkában, mert mindig voltak más lehetőségeim.

Az ingyen munka bevált dolog, mert a legtöbb ember ezt csinálja az egyetemeken kezdőként. Néhány hónapot gyakorlati pozícióban kell tölteniük egy vállalatnál. Ezeknek a lehetőségeknek egy része nem fizetős. Ha szabadúszó karriered diploma nélkül kezdted meg, akkor nagy a valószínűsége, hogy gyakorlatot szerzel, és fel tudod építeni az online jelenléted megfelelő referenciákkal.

Ha meglepetést akarsz szerezni az ügyfeleidnek, észszerű módszer, ha megkeresed a problémáikat és az érzékeny pontjaikat, dolgozol rajtuk, és értékes információkat küldesz nekik, amelyek segítenek számukra az érzékeny pontjaik egyikének megoldásában. Ezután felajánlhatod az együttműködésed, amellyel elmélyítheted a kapcsolatod az ügyfeleddel. Mivel a legtöbb ember soha nem fordít időt ügyfeleire szerződés és fizetés nélkül, a te munkád valószínűleg arra készteti őket, hogy legalább elgondolkodjanak az ajánlatod elfogadásán. Az ügyfél érezheti, hogy megérted a problémáit, és mintát kaphat a munkád minőségéről.

A legtöbb ember nem teszi meg ezeket a plusz lépéseket, hogy így szerezzen ügyfeleket. Csak telefonálnak idegen embereknek, vagy tömegesen küldözgetnek oda nem illő ajánlatokat a LinkedIn-en. Mivel sikeresség aránya nagyon alacsony a hideg hívásos megközelítésnél, végül feladják a munkakeresést szabadúszóként, azt állítva, hogy az állandó foglalkoztatás biztonságos és a szabadúszó munkavállalás nem működik.

Kínálj munkát teljesítmény alapú bérezésért cserébe

Még mindig emlékszem 2008 tavaszára. Interjúm volt egy budapesti Interkontinentális szálloda halljában. Egy online szerencsejáték-társaság vezérigazgatója több embert interjúztatott egy országos területi vezetői munkakörrel kapcsolatban.

Területi vezetőnek lenni egy egész országban nehéz munka, amelynek kevés köze van a szoftverfejlesztéshez. Ez elsősorban marketing szerep. Nem volt végzettségem vagy tapasztalatom a marketing területén. Nyilvánvalóan semmilyen módon nem voltam képesített a munkára. Valójában fogalmam sem volt arról, hogy mi a különbség a marketing és az értékesítés között. Ezenkívül teljes munkaidős munkám volt, és csak este és hétvégén dolgozhattam.

A vezérigazgató csak azt tudta, hogy a hobbim miatt alaposan ismerem a póker piacot. Megosztotta velem, hogy szereti a pókerjátékot, ám ez soha nem volt neki pénzügyileg elég nyereséges. Így először viszonteladó lett az online szerencsejáték piacon, majd később online póker terem alapítója lett.

Mondtam neki, hogy személyesen ismerem a legtöbb affiliate partnert, felsoroltam őket és leírtam neki vállalkozásaikat. Lelkesen beszéltem olyan promóciókról, amelyek működnek, és olyanokról, amelyek nem működnek. Mindezen felül teljes mértékben elégedett voltam azzal, hogy teljesítmény alapon végezzem a munkát.

Nem sokkal az interjú után értesítést kaptam arról, hogy megkaptam a munkát, és marketing háttérrel bíró pályázókat vertem meg. Ez a történet képet ad arról, hogy mi minden lehetséges a megfelelő gondolkodásmóddal. Velem szemben több jelentkező:

  • képzett volt,
  • megfelelő tapasztalattal rendelkezett a marketing területén,
  • teljes munkaidőben tudott volna dolgozni a vezérigazgatónak, miközben én főállású szoftverfejlesztőként dolgoztam.

Ahelyett, hogy a többi pályázót választotta volna, engem választott, a szoftverfejlesztőt, akinek nincs releváns tapasztalata.

Tegyük fel, hogy van egy online portfóliód, és néhány ügyfeled jó dolgokat mond rólad. Elképzelhető, hogy könnyebb dolgod van, mint nekem a marketinges pozíció elnyerésében?

Tudom, hogy a példám extrém volt, és a jutalék alapú fizetés nem jellemző a szoftverfejlesztés során. A projekt alapú kompenzáció azonban kifejezetten jellemző. Képzeld el, hogy egy ügyfél WordPress weboldalt szeretne. Elmondod az ügyfélnek, hogy elvégzed a munkát. Ha tetszik neki, akkor megvásárolhatja az oldalt tőled. Ha nem, akkor semmivel sem tartozik neked. Nehéz egy ilyen ajánlatot visszautasítani.

Ha minőségi munkát végzel, akkor nagyon valószínű, hogy az ügyfeled fizetni fog a munkádért.

Mi történik, ha az ügyfél elutasítja a munkád? Semmi. Tapasztalatot szereztél, és miután megváltoztattad a logókat és kicsit átdolgozod a tartalmat, felveheted a weboldalt az online referencia portfóliódba.

Mi történik, ha az ügyfél átveszi a weboldalt amit készítettél, és megtagadja a fizetést? Technikai szempontból elkerülheted ezt, ha a hosting-ot saját magad biztosítod. De vannak olyan projektek, ahol a lopás ellen semmit sem tehetsz. Előfordulhat, hogy az ügyfél nem fizet. És akkor mi van? Te továbbra is értékes tapasztalatokat szerzel kezdőként. Nekem eddig soha nem volt rossz tapasztalatom több mint száz saját ügyfél után. Mindig kifizettek.

Összefoglalás

A gyerekek és a felnőttek közötti fő különbség, hogy a gyerekek még nem veszítették el a kapcsolatot a felfedező énjükkel. Mernek álmodni és olyan dolgokat kipróbálni, amelyek egy felnőtt nézőpontjából értelmetlennek tűnnek.

Most, hogy a cikk utolsó sorait írom, rájöttem, hogy bár néhány félelem és korlátozó hiedelem bekerült a fejembe, de soha nem vesztettem el a kapcsolatot a bennem lakozó belső gyermekkel, és játszva, élvezve folytattam az utazást.

Nem volt értelme számomra, hogy a marketing eszközéhez nyúljak, mégis megtettem. Nem volt értelme számomra elkezdeni blog bejegyzéseket írni, ám cikkeim és videóim több lehetőséget vonzottak, mint amennyiről álmodtam. Tapasztalataim alapján az ügyfelek újra és újra megbíztak bennem, akkor is, amikor semmit nem tudtam felmutatni.

A cikk egyértelmű célja az, hogy inspiráljon téged. Nem túl nehéz elkezdeni egy mellékjövedelemszál kiépítését szabadúszóként. Ha éppen főállásban dolgozol, és a szerződésed lehetővé teszi más lehetőségek kihasználását, akkor megkaphatod első ügyfeled a cikkben megismert három stratégiával. Kapcsolatokat találhatsz, és ellenállhatatlan ajánlatokat adhatsz.

Ha segítségre van szükséged a szabadúszó karriered beindításához, felfuttatásához, a Programozás Karrier csapat segíthet elérni céljaid. Töltsd ki a főoldalon elérhető tesztet és kezdd el a karriered építését.

Scroll to Top