A programozás mint gyors meggazdagodási lehetőség

Lamborghini

Legutóbb beszéltünk a milliós programozói fizetésről. Látszólag egy gyors meggazdagodási lehetőségről van szó, ezért fontos hangsúlyozni, hogy a valóságban ez messze nem igaz.

A gyors meggazdagodási lehetőségek illúzióit körülírni nagyon szerteágazó téma. Rengeteg meggazdagodási lehetőség, csapda, hamis guru, átverés van a világon. Sokszor nehéz megkülönböztetni a valódi lehetőségeket a get rich quick sémáktól, azaz magyarul a gyors meggazdagodási lehetőség ígéretétől.

Mi a programozás karrier oldalon azt valljuk, hogy jó szakembernek lenni sokkal jobban megéri, mint ahogy azt a legmerészebb álmaidban is gondolnád. Valljuk azt, hogy ez jó eséllyel csak pozitívan fog változni a jövőben. De azt is valljuk, hogy a felelősségvállálást és a jövődbe fektetett munkát semmilyen ügyeskedéssel nem lehet helyettesíteni.

A programozás nem az egyetlen meggazdagodási lehetőség, amivel élni lehet. Hasonlítsuk össze a programozást néhány más lehetőséggel.

Nem gyorsan kell meggazdagodni, hanem nagyon

A gyors meggazdagodás álmát nagyon sokan kihasználják és könnyű pénzkereset reményével csalnak bele kétes lehetőségekbe. Talán te is hallottál már sok ilyenről: rulett stratégiák, forex robot, online póker robot, online póker, legyél coach vagy konzultáns, kezdj dropshippingbe, indíts internetes vállalkozást, fektess be kriptopénzbe, kereskedj kriptopénzzel, vagy akár fektess földigilisztákba. Ezeket a lehetőségeket két csoportba tudjuk osztani.

Az első csoport a teljes sületlenség. Ilyen a rulett, ahol hosszútávon csak úgy lehet nyerni, ha értesz a fizikához és ki tudod számítani a rulettgolyó pályáját. Ezzel meg tudod jósolni, hogy körülbelül hova fog esni a golyó. Aki piros-fekete duplázós stratégiát játszik, hosszútávon veszít, akkor is, ha egy hónapon át minden nap kis profittal hagyja el a kaszinót. 

Ismerek valakit, aki büszkén oktatta a rulett stratégiáit és érzelmi alapon próbálta igazolni, hogy a stratégiája működik. A legtöbbször tényleg profittal ment haza, de arról a napról valamiért nem mesélt soha, amikor hívta az asszisztensét, hogy hozzon pénzt a széfből, mert nagy baj van. 

Ugyanez a helyzet a forex robottal. Ha valaki robotot árul neked párszáz dollárért, és ez a robot annyira jól kereskedik, hogy rendszeresen pénzt termel, akkor valószínű a szerző megtartaná magának. De nem, inkább “jóindulatból” megosztja veled. Vajon miért?

Hasonló problémák vannak egyes pénzintézetek által kínált befektetési alapokkal. Akkora kezelési költséget terhelnek ezekre az alapokra, hogy a profit nagyrésze az alapkezelőknél marad.

Gondolkodj mielőtt belevágsz valamibe és kerüld a teljes sületlenségeket.

A második csoportban működőképes ötletek vannak. Ezekkel foglalkozunk most.

Nincs ingyen ebéd

Churchill egykori brit elnök meg akarta tudni, hogy miről szól a közgazdaságtan. Először a tanácsadói hoztak neki egy összefoglaló könyvet. Churchillnek azonban nem volt ideje ilyen könyveket olvasni, ezért egyszerűbb megoldást kért. Második lehetőségként egy rövidebb könyvet hoztak tanácsadói, de Churchill ezt is visszautasította. Végül Churchill emberei egyetlen mondatban foglalták össze a lényeget. Ezt a mondatot pedig azóta is így idézik: “nincs ingyen ebéd!”.

Én először az egyetemen találkoztam ugyanezzel a kifejezéssel. Az informatika és a közgazdaság határán mozgott néhány szakterület. Mondhatnám ugy is, hogy az informatikusok alkalmazott kutatást végeztek. Ez azt jelenti, hogy úgy értek el tudományos eredményeket az informatikában, hogy azt a közgazdaságtan fel tudja használni.

Egyszer egy szaktekintély Magyarországra látogatott. Ilyenkor jó vendéglátóként szokás meghívni a vendéget ebédelni. Az ebéd érdekesen telt. Egyetemi kutatók gyakran lelkesednek a munkájuk iránt, így nem csoda, hogy hosszas fejtegetés kezdődött. Végül a vendég összefoglalta a mondandója lényegét: “nincs ingyen ebéd!”. 

Az már nem fog kiderülni, hogy a szaktekintély tudott-e Churchillről. Talán azért sem, mert az idő előrehaladtával ki kellett kérni a számlát, amit a mi egyetemünk állt. Elvégre hol máshol lehetne jobban megbeszélni, hogy nincs ingyen ebéd, mint egy ingyen ebéd alatt?

Természetesen ha belegondolunk, ez az ebéd sem volt ingyen. Hiszen ez egy igen jutányos ár ahhoz, hogy egy szaktekintéllyel beszélgess és kapcsolatot építs.

Ettől függetlenül a nincs ingyen ebéd mantra a “meggazdagodási lehetőségekre” is vonatkozik. Lássunk néhány példát.

Guru áradat

Rengeteg internet marketinges szereplő sokszázezer, néha több millió forintos high ticket tanfolyamokon árulják a meggazdagodás lehetőségét. Legyen a téma lezárás, értékesítési szövegírás, tanácsadó üzlet építése, full funnel marketing, kriptovalutával való kereskedés, tartalomgyártás Youtube-on, ingatlan, dropshipping, vagy más trendi témák.

Egyetlen titkot tudok erre mondani, és ez ismétlés lesz: itt sincs ingyen ebéd. Trendek vannak, amelyeket meg lehet lovagolni. Igen, az értékesítési szövegírás jó dolog. A lezárás is. A tanácsadó üzlet kiépítése is. De ugyanígy jó dolog a programozás is. Sőt, ha jobban belegondolok, a programozás talán több lehetőséggel kecsegtet a többségnek, mint az előbbi lehetőségek.

Egy bárki számára elérhető magas kereseti lehetőséggel kecsegtető szakmát jellemez, hogy megszaporodnak körülötte a drága bevezető tanfolyamok, és az azokat tartó guruk. A guruk által tanított anyagot meg lehet másképp is tanulni. Egy anyagilag sikeres konzultáns viszont jellemzően megszólítja az álmodozókat is, mert a felelősség kiszervezésére, hárítására akkor is igény van, ha a felelősségvállalás elhárítása a gyakorlatban nem megvalósítható. 

Ezért könnyebb eladni egy hárommilliós csomagot és beígérni a milliós fizetés lehetősét, mert ez elég. Az emberi agy leegyszerűsíti az üzenetet, és az álmokra fókuszál. És ezért nehezebb a programozást óradíjban árulni: hiányzik a hozzá csatolt álom.

Mi a programozás karrier oldalon a nagy hiteles ígéretben hiszünk. Érzékeltetjük a programozásban rejlő lehetőségeket, de hosszútávon egészséges haladásra és felelősségvállalásra ösztönzünk. Ezzel lemondunk a felelősségvállalást hárító álmodozókról mint célközönségről, akik jó eséllyel már ezt a cikket legkésőbb az ingyen ebéd résznél abbahagyták és máshova kattintottak könnyedebb szórakozást keresve.

Ugyanakkor hiszünk abban, hogy a cél, az álmok fontosak, mert enélkül semmi sem ösztönözne a haladásra. A haladáshoz viszont el kell kötelezned magad a programozás mellett. Ehhez ismerned kell az alternatívákat, amelyeket most megvizsgálunk. 

A szakterületeket tekintve alternatívaként leginkább a marketing, sales, és vállalkozásindítás területeket vizsgáljuk meg.

TudddDDdddás társadalom, avagy se cél se terv, csak dőljön a lé

“Itt vagyok a garázsomban, ez itt mellettem egy vadiúj lambó. Jó érzés vele furikázni a hollywood-i dombokon. De tudod mit kedvelek az értéktárgyaimnál is sokkal jobban? A tudddDDdddást! Valójában sokkal büszkébb vagyok arra a hét könyvesponcra, amit a garázsomba szereltettem, hiszen ezen a hét könyvespolcon áll az a kétezer könyv, amit megvásároltam.”

Teljes képzavar. De működik! Ha nem hiszed, nézd meg:

Ó, sajnálom, ez nem az eredeti. Nem baj, a kettő színvonala nagyon hasonló. Itt van az eredeti is:

Azok, akik megveszik Tai Lopez 67 lépését, egy álmot vesznek meg, hogy egy nap ők is egy ilyen (valójában lízingelt) lambót fognak majd vezetni. Hogy a Napoleon, Rock & Roll és a Pokol Motorosai című könyvek hogyan támogatják a meggazdagodásod, azt nem tudom, abban viszont biztos vagyok, hogy a Lamborghini épp annyira valós a képen, mint a szivárvány lábának elérése. Hogy honnan tudom ezt? Vizsgáld meg alaposan Tai Lopez szemüvegén a zöld fényt és keress rá a green screen technológiára.

Attól, hogy könyveket olvasol, nem fog a tudás magától pénzt termelni. A tudás nem hatalom. A tudást alkalmazni kell, és amit Tai Lopez mond, le sok más helyről is beszerezhető.

Ennek ellenére Tai Lopez a szó szoros értelmében nem veri át az embereket. Sőt legújabban a termékei megvásárlása előtt közli az ügyfeleivel, hogy Tai egy internet marketer, és az ő eredményei nem tipikusak. 

Ennek a cikknek nem célja a Tai Lopez jelenség elemzése. A példája viszont tökéletesen illusztrálja, hogy hogy működnek az érzelmek. Amíg kötelező olvasni, addig menekülünk előle, de amint egy álommal van egybekötve, akkor még fizetünk is érte.

Ettől viszont önmagában nem gazdagszunk meg.

Lezárás és értékesítés

Folytassuk a lezárással. Egy top értékesítő gyakran csillagászati összegeket keres. Gyakran ez nagyobb összeg, mint amit egy programozó megkereshet. Csakhogy egy top értékesítőre rengeteg középszerű fizetéssel megáldott értékesítő jut. Én sok értékesítővel dolgoztam egy cégben, akik alkalmazottként jutalékkal együtt is jellemzően kevesebbet kerestek, mint egy átlagos szoftverfejlesztő.

Itt utalok vissza Tai Lopez internet marketer üzenetére. A legsikeresebb lezárók eredményei nem tipikusak. A lezárás is egy szakma, amit gyakorolni kell. Nem könnyebb, nem nehezebb a programozásnál, csak más. 

Előnye, hogy az értékedet könnyebben láthatóvá teheted, mert minden sikeres bevetéseddel pénzt teremtesz. Ezt egy programozó nem mondhatja el magáról.

Hátránya, hogy az eredményeket akkor is hoznod kell, ha a céged terméke nem olyan jó, mint a konkurrenciáé. Én annak idején ezért hagytam ott egy marketinges és sales-es állást: jók voltak a feltételek, de idővel úgy leromlott a termék, hogy én magam is a konkurencia termékét használtam. Végül csak a garantált havi kicsit több, mint százezer forintos alapfizetést vihettem haza.

Dan Lok a cikk írásának időpontjában 2500$-ért árul lezárási tréninget. Emellett még 3000$-ért tagja lehetsz egy Facebook közösségnek. A trustpilot-hoz hasonló értékeléseket elnézve látható, hogy van egy elégedett réteg. Az elégedett réteget viszont rengeteg álmodozó negatív leírásai ellensúlyozzák, ahol etikátlannak, átverésnek, túlzottan leegyszerűsítettnek állítják be a képzést. A kritika a részemről viszont nem Dan Lok munkásságához fűződik, hanem egy másik jelenségre hívom fel a figyelmet.

Aki elhárítja a felelősséget azzal, hogy egy drága tanfolyamra befizet, fázisokon megy át. Először hívő lesz, és lelkesedik a tanfolyam iránt. A lelkesedést viszont tettek nem követik, ezért jön egy megosztott időszak, ahol a lelkesedés csalódással vegyül. Végül jön a keserű csalódás fázis. Az egó védelmi mechanizmusok a csalódás alatt a felelősséget tovább hárítják, és az oktatás szervezőjét teszik felelőssé.

Értékesítési szövegírás, avagy lezárás introvertáltaknak

Lehet, hogy nem abból akarsz megélni, hogy emberekkel beszélsz, de mégis ki szeretnéd élvezni a lezárás adta lehetőségeket. Hiszen a bevételed direktben függ az általad termelt értéktől. 

Tanfolyamokból sincs hiány. Itt van Jeff Walker Product Launch Formulája kb. 2000 dollárért. Vagy itt van Derek Johnsontól a Copy Hour szintén jó drágán. Dan Lok is készül egy 2-3000 dolláros termékkel. 

Amíg a programozó feladatmegoldó gépet készít, addig az értékesítési szövegíró olyan, mint egy író. Érzelmekkel foglalkozik, feladata, hogy bemutasson egy terméket, majd vásárlásra ösztönözze az olvasókat.

A jelenlegi trendeket figyelembe véve a programozás iránt jobban nő az igény, mint az értékesítési szövegírás iránt. Gondolj bele, ma már egy modern hűtőszekrényben bonyolultabb programozási feladatot kell megvalósítani, mint harminc éve egy bonyolult vállalati szoftverben. A telefonod számítási kapacitása ma jó eséllyel erősebb, mint ami évekkel ezelőtt elég volt egy az első holdraszállásra.

Ezzel szemben a gazdasági növekedés lényegesen alacsonyabb, mint a számítástechnikai feladatok megvalósítására az igény. Ez tükröződik az emberek pénztárcájában is. Értékesítési szövegírásra leginkább kis- és középvállalatok termékeivel kapcsolatban van igény. Erre a felvevőpiac lassabban nő, mint a szoftverfejlesztést igénylő feladatok.

Egy másik érvelést felhasználva az értékesítési szövegírás egy jól definiált feladat, a programozás viszont egy innovatív szakma, amely képes arra, hogy más szakmákat helyettesítsen. Ehhez pedig programozókra van szükség. 

Amikor egy termék vagy szolgáltatás helyettesít egy másikat, a régi megszűnik, és az értékesítési szövegíró átmegy eladni az új terméket. Amikor egy szakmát automatizálnak szoftverrel, a régi szakemberek munkáját szoftverfejlesztő fogja helyettesíteni. Innen a programozás iránti igény gyorsabb növekedése.

Marketing ügynökség, marketing kivitelezés

A szociális média marketing ügynökség szervezéséről szóló nemzetközi tanfolyamokkal kapcsolatban több szereplő tanfolyamát nem tartom túl etikusnak, ezért nem írok neveket. Azt az álmot adják el neked, hogy sok kis- és középvállalkozás segítséget kér a szociális média megjelenéseik kezelésére. Természetesen erre tanfolyamot kell értékesíteni.

Mivel facebookozni és twitterezni szinte mindenki tud, a tanulók könnyen úgy érezhetik, hogy értenek hozzá mire elvégzik a tanfolyamot. Ez viszont leginkább a Dunning-Krüger effektusnak köszönhető, hiszen az magabiztosabb, aki azt sem tudja, hogy mit nem tud. A tanfolyamok viszont megtanították nekik, hogy magas árat kell elkérniük a nem túl stabilan megalapozott tudásukért cserébe.

Sajnos az ügyfelek sem túl tájékozottak, és sokszor beleestek abba a csapdába, hogy azt hitték, a magasabb ár jobb minőséget jelenthet. Ebből következik, hogy számos hiteles márka tulajdonosát hallottam már megemlíteni, hogy vigyázni kell a szociális média marketing ügynökségekkel.

Ezt a történetet természetesen le tudod vezetni abból, hogy nincs ingyen ebéd. Fontos hangsúlyozni, hogy a programozáshoz hasonlóan marketing kivitelezés sem álmodozóknak való. Sőt, programozói tudással értelemszerűen a weboldal építés is jobban megy. Mindkettőt lehet csinálni alkalmazottként és vállalkozóként. Vállalkozóként amúgy is kötelező értened a marketinghez. Szabadúszóként mindkét területen jó lehetőségeid vannak. Alkalmazottként a programozás felé billen a mérleg a kereslet és kínálat törvénye alapján.

Tanácsadó, konzultáns

A tanácsadó, konzultáns, szaktekintély üzletág egy másik, szintén több képesség együttes meglétét igénylő lehetőség. A legsikeresebb tanácsadók tényleg rengeteg pénzt keresnek. Egy átlagos, megélhetési tanácsadó viszont csak kis profittal éldegél, és gyakorlatilag egy munkahelyet teremt magának. A hobbitanácsadók pedig még profitot sem termelnek.

A tanácsadó szakma elsajátításáért viszont majdnem annyi pénzt kérnek, mint egy szoftverfejlesztő bootcampért. 

Több cég több értékesítési beszélgetésén részt vettem már. Talán tudod, ezeket a beszélgetéseket úgy hívják, hogy ingyenes konzultációs hívás (free consultation call). Ez arról szól, hogy a mi tesztünkhöz hasonlóan kitöltesz egy tesztet. Csakhogy a teszt nem arról szól, hogy segítsen neked felmérni, hogy hol is állsz egy tudás elsajátításában. Ez a teszt arról szól, hogy először elhitesse veled, hogy a konzultáns válogatja az ügyfeleit, és neked teperned kell azért, hogy megfelelj a kritériumaiknak. Majd amikor már eléggé elbizonytalanítottak téged, megkérdezik, hogy mennyire gondolod komolyan a személyes fejlődésed. Megkérdezik, hogy tudod-e, a fejlődésnek ára van. Néhányan odáig elmennek, hogy megkérdezik tőled, mennyi pénzt áldoznál arra, hogy elérd az álmaidat. Természetesen csak azután, hogy a kérdőív kifaggatott a fizetésedről.

Más kérdőívek megoldása leegyszerűsíti ezt a folyamatot: megkérdezik, hogy hány nullát szeretnél a fizetésedben. Évi százezer dollárt, egymilliót, vagy tízmilliót szeretnél keresni? Ha százezret, akkor itt van a kétezer dolláros tréning. Ha egymilliót, akkor a hatezres tréninget válaszd. Az igazi ballereknek (tökös csávóknak) a tízmilliós cél való, ők a 25 ezres tréningre fizessenek be. Ár-érték arányban ez éri meg a legjobban, nem?

Egyszer résztvettem egy ilyen híváson. Nagyjából hatezer dollárért cserébe kínáltak egy megoldást, ami egyáltalán nem volt rászabva az én helyzetemre. Sőt, hozzáteszem, összesen annyi volt a feltétel, hogy ha havi tízezer dollárt akarok keresni, akkor vegyem meg a kétezer dolláros csomagot, ha viszont komolyan gondolom és ötven-százezer dolláros hónapokat szeretnék, akkor vásároljam meg a prémium, hatezer dolláros csomagot. Nem állítottak hazugságot, mert mindez lehetséges, erre tökéletes példa maga a konzultáns, aki ezt a tréninget értékesíti. Rajta kívül több ügyfele ért el sikereket. Ugyanakkor az ügyfelek jelentős része sikertelen, mert egy álom alapján hozzák meg a döntést.

Egy ismerősömmel teszteltünk egy másik high ticket megoldását is. Itt találkoztam az ár diszkrimináció fogalmával. Neveket itt sem írok, de az etikátlan megoldásra felhívom a figyelmet. 

Kérdőívükben megkérdezték tőlünk, hogy mennyire gondoljuk komolyan a fejlődést, illetve mennyi pénzt vagyunk hajlandóak a fejlődésünkbe fektetni. Ebben az az érdekes, hogy később ennek megfelelően teljesen más árat kaptunk ugyanarra a szolgáltatásra. Mindezt természetesen a mi érdekünkben, hiszen “fontos, hogy komolyan vegyük a tanfolyamot, és ezt a legjobban azzal tudjuk elérni, hogy alaposan megfizetjük az árát”.  

Miután felhívtuk a figyelmet a tanfolyam választásának csapdáira, nézzük magát a tanácsadói üzletágat. Tanácsadónak lenni lényegesen munkaigényesebb folyamat, mint azt sokan gondolják vagy sokan sugallják. Tanácsadónak lenni annyit tesz, hogy a gyakorlatban képes vagy az ügyfeleidet sikeressé tenni. Magát a munkát az ügyfél végzi el, de a tanácsadó tapasztalata és segítsége alapján az ügyfél lényegesen gyorsabban halad, mint egyedül. Ezt a képességet önmagában nem lehet egy tanfolyamból elsajátítani. Gyakorlatra van szükség.

Annak érdekében, hogy megőrizzük a tanácsadó szakma hitelességét, véleményünk szerint lépésekre van szükség, ami garantálja, hogy a coach vagy konzultáns képes azt nyújtani, amit a marketingjében vállal. Jelenleg csak a piac képes a nem oda illő szereplőket kiszűrni azzal, hogy a gyengébb tanácsadóknak nem maradnak ügyfelei.

A felelősségvállalás mint valódi meggazdagodási lehetőség

Összefoglalásképp megállapíthatjuk, hogy nincs ingyen ebéd, és a felelősségvállalás vezet a valódi meggazdagodás felé. Ezt leginkább úgy lehet megtenni, hogy elveszed a tekinteted a pénzről, és magával a témával foglalkozol. Amíg kezdő vagy, minden álmodozással töltött idő a fejlődéstől vonja el a figyelmet. 

Függetlenül attól, hogy milyen lehetőséget választasz, ne sajnáld, hogy kimaradsz valami másból. Mindegyik területen érhetsz el jelentős sikereket, és a piac elég nagy ahhoz, hogy kibontakoztasd a lehetőségeidet.

Ha a programozást, szoftverfejlesztést, szoftver mérnökséget választod, akkor javasoljuk, hogy mielőtt egy nagyobb befektetéssel elköteleződsz, először tapasztald meg, hogy milyen is programokat írni. Ezt meg tudod tenni a YouTube csatornánkra való feliratkozással, illetve a Programozás Karrier oldal maximum párezer forintos belépő termékeinek a megvásárlásával.

Ha elveszted egy kávé árát, mi történik? Semmi. Ha viszont veszel egy másfélmillió forintos jegyet azért, hogy elutazz a szivárvány lábához, gondban leszel. Bár én még nem voltam a szivárvány lábánál, úgy hallottam, fizikusok azt mondják, a szivárvány lába nem létezik.

Ha ezek után is a programozást választod mint érvényesülési lehetőséget, ne feledd: a programozás tanulásával garantáltan jó lóra teszel, ha nem úgy gondolsz rá, mint egy meggazdagodási lehetőségre, hanem úgy, mint egy szakmára, amelynek az alapjait lehetőséged van elsajátítani. A pénz a folyamatnak csak a mellékterméke.

Scroll to Top