Mire számíthatunk egy coaching folyamatban?

Az alábbiakban szeretném összefoglalni, hogy egy „átlagos” coaching folyamatban mégis mi törtéhet velünk. Természetesen ezek a fázisok rendkívül eltérőek lehetnek az egyes coach-ok és technikák függvényében, de azért bizonyos elemeknek mindenképpen szerepelniük kell az ilyen típusú fejlesztésekben. Gábornak, friss vezetőként (autóalkatrész gyártó üzem) delegálási problémái vannak a beosztottainál…

  1. MEGEGYEZÉS

Probléma felvetés, teljes odafordulás: Gábor, beszélj nekem a problémádról teljes részletességgel, igyekszem nagyon figyelni… Általában milyen kihívásokkal kell megküzdened a munkád során? Néztél-e már szembe ehhez hasonló helyzettel? Mi az akadálya, hogy most is ugyanezt a megoldást választd? Mi az, ami hátráltat a megoldásban? Mit érzel ezzel kapcsolatban? Mennyire fontos ez a probléma az életedben és mennyi időd van a megoldásra? Hogy érzed, mi a legnagyobb kihívás az aktuális problémát illetően?

Visszajelzés, értelmezés: Értem, ez valóban nehéz ügy, de egyáltalán nem reménytelen… Miközben beszéltél olyan érzésem volt… azon gondolkodtam, hogy… Akkor ezek szerint a Te problémád a következő…

Coaching célok: Gábor, le tudnád írni azt a szituációt, amelyben a problémád már megoldódott? Rendben, és mi kell ennek az állapotnak az eléréséhez, milyen konkrét, mérhető célokat tűzzünk ki a coaching folyamat számára, amelyeket később ellenőrizni tudsz? Menjünk mögé, pontosan mit akarsz ezzel elérni, milyen eredményre számítasz? Ennyi idő alatt szerinted mit érhetsz el? A munkatársaid is hasonló módon gondolkodnak a problémádról?

Szabályok: Gábor, egy ilyen coaching folyamatnak számos „szabálya” van, amelyeket érdemes lenne tisztáznunk… Legyen közöttünk egy egyenrangú emberi kapcsolat, hiszen a coaching csak így működhet hatékonyan, ennek egyik eszköze a tegeződés… Egyezzünk meg abban, hogy Te úgy tekintesz rám, mint ha például az ügyvéded lennék, vagyis legyél teljesen őszinte hozzám. Cserébe én is őszintén kimondom, amit éppen gondolok és érzek a beszélgetéseink során. A kommunikációk meglehetősen aszimmetrikus lesz, ebben a történetben Te vagy a főszereplő, nem én. A fejlődésedért egyedül Te leszel a felelős, én pedig próbállak segíteni ebben a folyamatban minden tudásommal. A legritkább esetben fogsz tőlem tanácsot hallani, a coaching elsősorban (de nem kizárólag) a benned rejlő lehetőségeket szabadítja fel, szándékosan nem kínál kész megoldásokat. Végül azt szeretném kérni tőled, hogy előlegezz meg némi bizalmat a coaching folyamatnak (amely megannyi vezetőn segített már világszerte), hogy ne ez legyen az akadálya a fejlődésednek… A coaching ülések ütemezése és díjazása… Neked milyen további javaslataid vagy kérdéseid lennének a közös munkát illetően… Rendben akkor most ezeket foglaljuk írásba…

  1. TERVEZÉS

Analízis: Vizsgáljuk meg rendszerszinten a problémás helyzetet… Saját gondolatok, érzések… Kollégák feltételezett gondolatai, érzései… Körülmények pontos leírása, szituáció analizálása… Pontosan mi az a viselkedésminta, amely számodra problémát okoz…

Tervezés: Most határozzuk meg együtt, hogy milyen lépéseket kell tenned a célod elérése érdekében… Állítsunk fel közöttük egy fontossági sorrendet és találjuk ki a következő lépést… Nézzük át a konkrét teendőidet… Meg tudod fogalmazni, hogy jelen helyzetben mire vagy képes és mire nem? A csapatod is ismeri a terveidet? Kitől és milyen támogatásra lenne szükséged? Milyen veszélyeket látsz a célod megvalósításában? Mely tulajdonságaidra tudunk építeni a coaching folyamat során? Mely döntéseket engeded ki a kezedből?

Reakciós tervek: Figyeljünk rá, hogy ezek a konkrét tevékenységek összhangban legyenek az alap stratégiáddal… A viselkedés megváltoztatásánál akadályokba ütközhetsz, ezért most tekintsük át az egyes helyzeteket… Nézzük, hogyan tudnád leküzdeni ezt az ellenállást a változással szemben…

  1. MUNKA

Munkamódszer: Arra is van lehetőség, hogy egy napot veled töltsek a munkád közben (shadow coaching), ha ezt a módszert választod. Ez alatt meg tudom figyelmi a problémás viselkedésmintákat és a nap végén tudok neked visszajelzést adni a helyzetről, ez egy rendkívül hatékony módszer… Természetesen coaching üléseken is dolgozhatunk, ez tőled függ…

Akcióterv és tesztelése: Az eltervezett viselkedésminták konkrét helyzetekre való adaptálása, majd kipróbálása valós környezetben…

  1. KÖVETKEZTETÉSEK

Ügyfél értékelése: Gábor, kérlek, foglald össze az elért eredményeidet… Mi sikerült egyszerűen, mi okozott kihívást, felmerültek-e kérdéseid? Értem, ez nagyon bíztatóan hangzik… Szerintem ezt az irányt folytathatnád… A másik viselkedésminta dominanciáját azonban csökkenthetnéd, ha Te is jónak látod… Szerinted jók a meglátásaim a teljesítményedet illetően?

Coaching folyamat és coach értékelése: Mit gondolsz az utóbbi coaching folyamat sikerességéről? Mehetünk tovább ezen az úton? Értem, tehát azt mondod, hogy… Ezzel egyetértek, szerintem is hatékony együttműködés volt!

Következő lépés: Rendben, akkor most határozzuk meg a következő konkrét lépést az adott helyzetben… Merre szeretnél tovább haladni és erre milyen konkrét megvalósítási terved van?

Végezetül arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a coaching folyamat bevezető része (megegyezés és tervezés, de akár önmagában a megegyezés is) sokszor olyan hatást gyakorol a kliensre, amely szükségtelenné teszi a továbbiakat (tényleges coaching munka, shadow coaching). Természetesen a szakaszokat nem szükséges minden körülmények között tartani, de a sikeres problémamegoldás után feltétlenül javasolt a tapasztalatok áttekintése és összefoglalása. (Gábornál is így történt: elég volt az első alkalom a megfelelő hatás eléréséhez.)

Scroll to Top