Kérdések a hatékony tanulásról
Elvileg már kipróbáltad magad a programozás területén [link]. Tisztáztuk a felelősségvállalás jelentőségét [link] és a képzési programok szerepét is. Ígértünk két módszert, amellyel felgyorsíthatod a fejlődésed és megakadályozhatod, hogy egy szervezett képzésen való részvétel kidobott idő és pénz legyen számodra. Ezek közül az egyik a projekt alapú képzés.
Tedd fel magadnak a következő kérdéseket:
- Az eddigi képzési tapasztalataim alapján hol és mikor fordult elő, hogy gyorsan és hatékonyan haladtam az anyaggal? Mikor volt olyan, hogy különösen élveztem a tanulást?
- Volt-e olyan eset, amikor egy témában nagyon alaposan el tudtam mélyülni? Van-e olyan ismeretem, amely egyben használható képességekkel társul?
- Volt-e valaha olyan ember, akinek a segítségét tudtam kérni bizonyos ismeretek elsajátításában, vagy a megfelelő irány kijelölésében?
Probléma a rendszerrel
A legtöbb képzéssel az a probléma, hogy túlságosan is az új ismeretek megszerzésére és a lexikális tartalmak ellenőrzésére összpontosítanak. Ezzel az a gond, hogy a szoftverfejlesztés során a gyakorlati kivitelezési képesség számít igazán. Persze vannak olyan területek, ahol mély matematikai, komplexitás-elméleti tudás szükséges egy-egy algoritmus optimalizálásához, de egy átlagos alkalmazás vagy webszolgáltatás fejlesztésénél az implementálási képesség dominál.
Egy szoftverfejlesztőnél vagy egy mérnöknél fontos, hogy átlássa a szakma elméleti oldalát, megértse az absztrakt fogalmakat és tisztában legyen a lehetőségekkel. Azonban egyáltalán nem fontos, hogy fejlből ismerje a programozási nyelvek szintaxisát, az összes meghívható függvényt, a méretezési képleteket vagy az egyes konkrét keretrendszereket, technológiákat. Az a fontos, hogy legyen egy általános, mély alapja, háttértudása, amely segíti a problémamegoldásban és a speciális ismeretek megkeresésében.
Tehát nem kell semmit sem fejből tudni, aminek utána lehet nézni egy gyors kereséssel. Az alapvető fogalmak mélyebb megértése, az absztrakt gondolkodás, a problémamegoldási képesség olyan tényezők, amelyeket nem lehet egy egyszerű kereséssel elintézni. Ezekhez hosszú tanulási és leülepedési idő, továbbá nagyon sok gyakorlás szükséges. Fontos tehát, hogy a képzéseken való részvétellel erősítsük, növeljük a megértési szintünket. Fontos, hogy ismerjük az elérhető lehetőségeket és azok felhasználási feltételeit. Emellett viszont elkerülhetetlenül fontos a megszerzett ismeretek gyakorlati felhasználása.
Az a tudás, amelyet nem használunk, halott tudás. A halott tudás pedig kidobott idő és pénz. A legtöbb képzési típusban törekednek a gyakorlatok beépítésére, viszont eltérő hatékonysággal. A csoportok létszáma nagyban redukálja a gyakorlati foglalkozások minőségét.
Projekt alapú képzés
A projekt alapú képzés a legjobb módszer arra, hogy ismereteinket implementációs képességgel erősítsük meg. Ebben az esetben csupán arról van szó, hogy a tanulók az elméleti anyag elsajátítása, megértése, feldolgozása mellett részt vesznek egy egyéni vagy csoportos projekt alapú munkában. Ezalatt az elméleti ismereteiket fel tudják használni a gyakorlatban. A visszacsatolás azonnali, nem okoz nehézséget az elméleti anyag összekapcsolása a kivitelezéssel. Egyszerűen nem tanulunk olyan anyagot, amelynek ne lenne meg a gyakorlati haszna.
A lényeg tehát az, hogy a tanulókat egy konkrét, jelentős és számukra élvezetes feladat elé állítsuk. Képesek legyenek azt megoldani úgy, hogy addigi elméleti tudásukat alapul véve további ismereteket szereznek egyéb forrásokból. Ez pedig egy rendkívül hatékony önképzést tesz lehetővé, a szervezett képzés részeként is akár.
Hallgatók ezreit láttam már elhagyni az egyetemet. Diplomát csaknem mindenkinek sikerült szerezni, de nem azonos minőségűt. Azok a hallgatók, akik a képzésük alatt komolyan vették a házi feladatokat és a csoportmunkákat, aktívan részt vettek nem kötelező projekt-ekben, továbbá kidolgoztak saját projekt-eket, hogy bővítsék portfóliójukat, sokkal képzettebben hagyták el az Egyetem falait. Ezeket a hallgatókat szívesen venném fel a cégembe. Nem úgy, mint azokat, akik energiaminimumra törekedtek az egész képzés során.
Fontos azt is látni, hogy az ilyen hallgatók többnyire csak úgy tudták megvalósítani ezt a projekt alapú fejlődést, hogy közben optimalizálniuk kellett a szervezett képzési programjukat. Erre egy egyetemen szerencsére van lehetőség. A számukra kevésbé fontos tárgyakból egyszerűen kevésbé teljesítettek jól. Látható tehát, hogy nem nem a stréber hozzáállás maximalizálja a diplomád értékét. Elég, ha tudod, hogy merre tartasz és annak megfelelően választod meg a fejlődési irányodat.
Használd ki a lehetőségeket! Irány az első projekt!
Akár szervezett képzésben veszel részt, akár az önképzés útjára léptél, a projekt alapú megközelítés mindenképpen hasznos lesz számodra. A szervezett képzések esetében sajnos többnyire saját magadnak kell megkeresni a lehetőségeket. Az egyetemeken számos projekt-et lehet találni, amelyekhez csatlakozhatsz. A képzési program projekt-jeire is helyezheted a hangsúlyt. Bizonyos házi feladatoknál is használható ez a megközelítés, ha nem túlságosan kötött a téma és a leadás formátuma. Ha nem látsz más lehetőséget, akkor létrehozhatsz saját projekt-et, melyet egyénileg vagy csoportosan kivitelezel. Ebben az esetben fontos, hogy a fejlesztendő szoftver megfelelően komplex legyen. Jelentsen kihívást az elkészítése, és lelkesedéssel töltsön el. Legyen motiváló a témával való foglalkozás. Ha így teszel, akkor minden fejlesztéssel töltött percet élvezni fogsz, és fájdalommentesen, nagy léptékben történik meg a tudásod bővítése.
Anyagaink folyamatosan bővülnek, ezért érdemes külülnézned a www.programozaskarrier.hu oldalunkon, illetve Youtube csatornánkon is.
Innen folytatjuk a következő anyagban.